По-справжньому закохавшись в каву, я вирішив створити свою компанію, – Олександр Мишко, засновник CoffeeMaster. Интервью для European Business Association

Чому саме кава? Що стало поштовхом до початку Вашого кавового бізнесу в Україні?

Скажу відверто – мені по-справжньому пощастило, оскільки з кавовим бізнесом я познайомився практично відразу ж після закінчення університету. Як і будь-якій молодій людині, що приїхала на навчання до столиці (а я родом з Вінниччини), мені хотілося не просто закріпитися тут, але й реалізувати всі можливості, які вона надає. У 2002 році професія мерчандайзер була новою на нашому ринку праці і я почав освоювати її в чудовій компанії Kraft Foods. Першим моїм завданням, до речі, було не продаж продукції, а збір та установка рекламних стендів в магазинах і розкладка товарів на них.

 

Але, як то кажуть, працюй чесно і старанно і ти отримаєш свій шанс. В результаті на мене звернув увагу один з провідних супервайзерів компанії, який і запросив мене в нову програму – Jacobs Away From Home. І я злетів… і в прямому і в переносному сенсі – з підвального приміщення, в якому ми клеїли ці рекламні куби в шикарний офіс, в якому був прекрасний дружний колектив, проводилися тренінги, а найголовніше – дуже цікавий продукт, який тільки відкривав себе на ринку України. Статистика тих років, каже, що середньорічне споживання кави українцями не перевищувало 800 грам, в той час, коли в Європі випивали від 5 до 10 кг цього напою. А зернові кавомашини були однією зі складових елітного життя, розкішшю, а не засобом приготування ароматного напою.

 

Отримавши необхідний досвід і по-справжньому закохавшись в каву, я вирішив створити свою компанію. Зайняв у знайомого 300 доларів, взяв в оренду кавоварку та встановив її у свого першого клієнта. Так і з’явилася на ринку компанія Coffeemaster.

На Вашу думку, якій каві надають перевагу українці – еспресо, американо чи інше, з молоком чи без? Чи є різниця у вподобаннях в регіонах – Київ, Львів, Одеса та інші? Якій каві Ви надаєте перевагу?

Так історично склалося, що Україна була не «кавовою», а «чайною» країною. Чай ж для нас був практично незмінним атрибутом перекусу, разом з бутербродом або тістечком. В результаті, кава автоматично стала подібним доповненням до їжі. Це сумно, оскільки докорінно змінило філософію напою, яка була заснована на тому, що ми отримуємо ароматний післясмак і заряд бадьорості. І, якщо, наприклад, італійці вважають за краще еспресо, що повністю відповідає філософії кави, то українці віддають перевагу більш об’ємним порціям. Відповідно, це або американо, або кавові напої з молоком – лате, капучино, фраппе, які дозволяють довше посидіти з коліжанкою в кафе або ж з’їсти тістечко за домашнім столом. Хоча в останні роки я з радістю відзначаю, що все більше і більше людей починають розбиратися в тонкощах цього чарівного напою, і вважають за краще пити саме еспресо.

 

Що стосується регіональних переваг, то вони все ж таки є. На Заході Україні вважають кращими купажі з великим вмістом робусти – міцної, насиченої кофеїном і злегка гіркуватої. У центральній частині країни віддають перевагу більш м’якім смакам, без гіркуватості, з відтінками шоколаду або карамелі. Також саме тут можна зустріти прихільників арабіки, яка надає готовому напою легку кислинку.

 

Я ж вважаю, що краще пити власну каву. З одного боку, я не люблю моносорти, а з іншого, мені подобається експериментувати, тому я люблю створювати купажі з різних сортів. Це тонке мистецтво, яке багато в чому можна порівняти з виноробством. Ми працюємо в сегменті поставки кави в офіси, тому наше завдання полягає в тому, щоб люди отримували той же смак, який їм подобається найбільше. І цей смак треба підтримувати постійно, незалежно від якості врожаю кави в тій чи іншій країні. Пам’ятаєте, як кажуть винороби? Вино такого-то року прекрасне, а ось попереднього року вийшло не дуже, візьміть інший сорт. Так само і з кавою. Моносорти можуть відрізнятися за смаком, ароматом, вмісту кофеїну.

 

На жаль, мені доводилося зустрічатись з тим, що деякі виробники при помилках в обсмажуванні кави, його неправильному зберіганні або неякісним обладнанням, вважають за краще списувати це на невдалий урожай. Так ось, я вважаю за краще стабільні сорти, з оптимальним співвідношенням арабіки та робусти, які я підібрав і купажував сам. І, звичайно ж, безпосередньо з напоїв я віддаю перевагу еспресо, без молока, 25-30 мл., яке я випиваю одним-двома ковтками, щоб відчути всю красу напою. Справа в тому, що наші смакові рецептори розташовані нерівномірно. Так, рецептори, розташовані на кінчику язика, відповідають за солодкість, трохи далі – рецептори, які реагують на солоність, далі – кислота, і, нарешті, ближче до гортані, рецептори, що відчувають гіркоту. Таким чином, випиваючи каву традиційним способом ми відчуваємо найбільш повний смак і можемо правильно оцінити його.

Як ви створюєте каву? Звідки постачаєте кавові зерна?

 

Створення кавового бренду – це тонкий та складний процес, який вимагає величезного досвіду і розуміння потреб  споживача – для кого ми створюємо цей бренд. Коли я створюю новий сорт кави, обов’язково орієнтуюся на відгуки і побажання наших клієнтів. До 2012 ми були всього лише дистриб’юторською компанією. Щоб успішно продавати каву ми впровадили такий метод просування, як дегустація напою безпосередньо в офісі клієнта. В результаті ми провели близько 2000 дегустацій і я особисто випив кави з 200 тисяч чоловік. Так ось, в ході проведення дегустацій ми отримували величезну кількість відгуків, зрозуміли переваги людей і усвідомили, яку саме каву їм би хотілося пити. Це було першим кроком до створення свого продукту. У той же час, в цей період на ринку з’явилася значна кількість контрафактної продукції, яка сильно ускладнювала роботу компаній, що ведуть чесну гру.

 

В результаті я прийняв рішення про необхідність створення власного бренду, з авторської технологією і купажем, щоб захистити наших споживачів. Щоб створити правильний продукт – пройшов навчання в SCA (Specialty Coffee Association), вивчив технологію обсмаження кави, особисто побував на безлічі світових плантацій, в загальному – ґрунтовно підготувався, щоб створити свій бренд. І навіть володіючи цими знаннями та досвідом, перший бренд я створював близько півроку і вивів його на ринок в 2012р. Я знав, що моїми конкурентами будуть провідні гравці на ринку і тому хотів створити продукт, який перевершить їх. Ми підготували все, що було необхідно для успішного старту – купаж, упаковку, рекламу, ідею бренду. І в результаті через два місяці після виходу Mario Caffe на ринок 87% клієнтів компанії перейшли на наш продукт.

 

В даний час в компанії 3 бренди CoffeeMaster, Fiori Aroma, Mario Caffe і більш ніж 20 товарних позицій. У кожній позиції ми використовуємо від 3 до 8 сортів кави. Наприклад, в моїй гордості Mario Caffe Jubilee 7 сортів кавових зерен з різних куточків планети – ароматних, насичених, цікавих кожен по своєму на смак. Ми поставляємо кави з різних плантацій, розташованих практично у всіх провідних країнах – виробниках: Бразилія, Еквадор, Індія, Колумбія, В’єтнам та багатьох-багатьох інших.